Het consumentengemak

Kartonnen dozen zijn niet alleen voordelig voor bedrijven, maar bieden ook voordelen als het gaat om het consumentengemak. Stel dat je een product via een online webshop besteld en het wordt geleverd in een te grote kartonnen doos met heel veel opvulmaterialen. Wat doe je dan met het materiaal? Bij het oud papier zetten dat één keer in de twee weken wordt opgehaald? Je zit dan met al het materiaal in huis totdat het pas meegegeven kan worden voor recycling. De kartonnen verzendverpakking moet geen last zijn voor jouw klanten. Zij moeten een positieve ervaring hebben met jouw product en bedrijf.

Plastic

Naast te grote dozen verzenden webshops hun producten in plastic zakken. Deze worden vooral voor kleding en platte niet breekbare producten gebruikt. Deze plastic zakken zien we wel in veel verschillende (passende) maten voorbijkomen en ze zijn makkelijk weg te gooien. Echter is het niet milieuvriendelijk en past het niet meer bij het hedendaagse beleid. Wie een plastic tasje in de winkel wilt, moet hiervoor betalen zodat er minder plastic tasjes in omloop zijn. Dit is tegenstrijdig omdat de plastic verzendverpakking ‘’kosteloos’’ wordt gebruikt om mee te verzenden. 

Milieuvriendelijk materiaal 

Uit onderzoek van onderzoeksbureau GFK is gebleken dat de consument papier en karton het meest milieuvriendelijk vindt als het om materiaalsoorten gaat om producten in te verpakken en te verzenden. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een grote trend tegenwoordig in het bedrijfsleven. Deze bedrijven houden rekening met de maatschappelijke effecten van de bedrijfsactiviteiten zoals productie en logistiek. Onder logistiek hoort de verzendverpakking van het product.

Voordelen

Een voordeel voor de klant is dat vouwkarton een goede bescherming tegen breuk, bederf en verlies van het verpakte product met daarbij het voordeel dat karton een gering gewicht van zichzelf heeft. Hierdoor is het ook mogelijk om het karton eenvoudig plat te vouwen. Het zal dan minder ruimte in beslag nemen voor de klant totdat het weg kan met het oud papier. Standaard dozen zijn bijvoorbeeld al 40% groter dan nodig. Een verpakking op maat heeft als voordeel dat het op te vouwen formaat al kleiner is om op te slaan totdat het gerecycled kan worden. De verpakking is eenvoudig in gebruik en speelt een belangrijke rol bij het retourneren van het product indien het niet naar wens is.

Herkenbaarheid

Naast het verpakken en beschermen van producten is een kartonnen verpakking ook onderdeel van de marketingstrategie. Door het plaatsen van een logo zal herkenbaarheid van toepassing zijn. De klant ontvangt een pakket met daarbij het logo van de afzender. De klant weet wat hij kan verwachten. Je kent de volgende situatie vast wel: je hebt onlangs dat mooie horloge online besteld en ontvangt nu via je pakketbezorger een kartonnen verzendverpakking met het logo van de webshop waar je hebt besteld. Je weet wat verpakt zit en maakt het open met de bijbehorende verwachtingen van het horloge. Door een logo toe te voegen aan de kartonnen doos zal herkenning een grote rol spelen en zal dit het ‘unboxen’ net wat extra’s geven ondanks dat de klant weet wat er in verpakt is.