Herkenbaarheid creëren

Een groot elektronicabedrijf uit Rotterdam verzendt de bestellingen van de webshop in de kenmerkende blauw met oranje kartonnen dozen door heel Nederland. U weet nu vast over welk bedrijf ik het heb. Deze verpakkingen springen in het oog en zijn onderscheidend tussen de standaard doosjes. Door het onderscheidende vermogen zijn de dozen ook een punt van herkenning van het bedrijf voor de consument.

Een verpakking is zoveel meer dan alleen een kartonnen doos met een beschermende functie voor uw producten. De verpakking is onderdeel van uw marketingstrategie en speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de eerste indruk. Een bedrukking van het logo of een slogan creëren al die herkenbaarheid bij de klanten. Het unboxen zal met een lach worden gedaan als de klant weet wat er in het pakket verpakt zit.

Naast een bedrukking kan ook de kleur van het doosje een rol spelen bij de herkenning. De kleur van de huisstijl van het bedrijf kan terugkomen in de verzendverpakking van de producten. Denk bijvoorbeeld aan de verpakkingen van Zalando. De verpakkingen begonnen met het opvallende en schreeuwerige oranje. Door de aanpassingen van het imago is de verpakking gewijzigd naar wit en zwart. Dit is een goed voorbeeld dat aangeeft hoe belangrijk de verpakking is voor het bedrijf.

U kunt dit effect ook met uw kartonnen dozen bereiken door de stijl van het bedrijf door te voeren naar het ontwerp van de doos. Een mooie, klassieke postdoos uitgevoerd in wit karton met een kleurenbedrukking op het deksel is een veelgebruikt type doos. Een logo of een slogan maakt het ontwerp eigen en helemaal af. 

Hoe zorgt u ervoor dat u herkenning creërt bij uw klanten met uw verpakking? Wij horen het graag!